torsdag 15 december 2011

Diagnos Geometriska former + Form i örngott

Under kartläggningen upptäckte jag att mina elever i åk 3 kunde rita likbenta- , liksidiga- och rätvinkliga trianglar men att de inte kunde namnge dem. Jag tillverkade en diagnos med svarsalternativ för att få en uppfattning om de då kunde namnge trianglarna.Vilket de kunde.

Jag följde upp diagnosen med ett material som jag tillverkat själv där jag valde samma färger på mitt material som formen hade i diagnosen. Eleverna fick ett molnörngott med en form i. Genom att känna på formen fick de beskriva den för sina klasskamrater. Övningen gav mig en bra bild om elevernas begreppsuppfattning och idéer om vad vi skulle kunna arbeta vidare med.

Mycket uppskattad aktivitet av eleverna!

/ Gisela






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar