onsdag 14 december 2011

Pythagoras sats








Jag har introducerat Pythagoras sats för mina elever i årskurs 3. Vi började med att ta reda på vem Pythagoras var och eleverna fastnade för att han levde för 2500 årsedan, att han ursprungligen kommer från Samos, Grekland och att det var han som uppfann ordet matematik. I steg två la jag upp en rätvinklig triangel på bordet och tre kvadrater. Jag frågade eleverna om de kunde se något samband mellan formerna. Efter en stund upptäckte en av eleverna att den ena sidan på den ena kvadraten var lika lång som hypotenusan på den rätvinkliga triangeln och snart upptäckte eleverna sambandet mellan de två andra kvadraternas sidor och de två kateterna på triangeln. I steg tre lät jag eleverna pröva en klippövning för att konkretisera Pythagoras sats. En av flickorna löste pusslet snabbt och utbrast: Nu förstår jag! Man kan säga att man smälter in den här kvadraten i den lite större kvadraten och då får man den här stora kvadraten! // Hälsningar Gisela














1 kommentar:

  1. Kul att du gjorde detta i en trea! Det vill jag med göra. Bra inspiration!
    / Sofia V

    SvaraRadera