I min undervisningssekvens
arbetade jag med geometriska figurer och lägesbeskrivningar. På ett A4 hade jag
klistrat rektanglar, cirklar och trianglar så att de bildade en ny
figur. Barnen fick sitta två och två, en elev fick en sammansatt
figur som hon sen skulle beskriva. Den andra skulle ta rätt
geometrisk figur och placera ut dem enligt den förstes
instruktioner.
I början av VFU-perioden
hade jag för avsikt att prova något med IKT, men prioriterade
geometri-uppgiften och hann inte med detta. Ett
undervisningstillfälle vid datorn skulle ge ytterligare djup och
insikt om geometriska figurer. Om de arbetade två och två skulle de
uppmuntras att kommunicera och sätta ord på det de ser.
För att utveckla barns
förståelse för geometriska begrepp finns många olika sorters
laborativa material.
Tangram är ett
traditionellt kinesiskt pussel där eleverna kan utforska och
upptäcka samband mellan olika geometriska former. Ett tangrampussel
är en kvadrat delad i sju delar som man kan pussla samman till olika
figurer. Eleven tränar förutom geometriska former även
rumsuppfattning och logiskt tänkande. Genom att lägga tangram
virtuellt tränar eleven även på att hantera tangentbordet.
På den här sidan - Tangram - kan eleverna få hjälp genom att trycka på ?
När de har lagt rätt får
de det bekräftat genom att det lyser grönt och plingar till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar