onsdag 14 december 2011

Tangram


I min undervisningssekvens arbetade jag med geometriska figurer och lägesbeskrivningar. På ett A4 hade jag klistrat rektanglar, cirklar och trianglar så att de bildade en ny figur. Barnen fick sitta två och två, en elev fick en sammansatt figur som hon sen skulle beskriva. Den andra skulle ta rätt geometrisk figur och placera ut dem enligt den förstes instruktioner.
I början av VFU-perioden hade jag för avsikt att prova något med IKT, men prioriterade geometri-uppgiften och hann inte med detta. Ett undervisningstillfälle vid datorn skulle ge ytterligare djup och insikt om geometriska figurer. Om de arbetade två och två skulle de uppmuntras att kommunicera och sätta ord på det de ser.

För att utveckla barns förståelse för geometriska begrepp finns många olika sorters laborativa material. 
Tangram är ett traditionellt kinesiskt pussel där eleverna kan utforska och upptäcka samband mellan olika geometriska former. Ett tangrampussel är en kvadrat delad i sju delar som man kan pussla samman till olika figurer. Eleven tränar förutom geometriska former även rumsuppfattning och logiskt tänkande. Genom att lägga tangram virtuellt tränar eleven även på att hantera tangentbordet.

På den här sidan - Tangram - kan eleverna få hjälp genom att trycka på ?
När de har lagt rätt får de det bekräftat genom att det lyser grönt och plingar till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar