söndag 11 december 2011

Geometriska former

Under den senaste VFU perioden arbetade jag med geometriska former tillsammans med några barn i andra klass. Utifrån barnens tidigare kunskaper inom geometri, valde jag att konstruera en egen uppgift i words där jag ville testa barnens förkunskaper ytterligare. Uppgiften är enkelt uppbyggd, jag har tagit kort på olika former som omger oss i vår vardag. Exempelvis chokladrutor, trafikskyltar och husfasader. Bredvid bilderna får barnen till uppgift att fylla i vilka former de kan urskilja i de olika bilderna.
Tanken med uppgiften är att se hur många geometriska former som barnen är bekanta med samt om de kan använda de geometriska begreppen kopplade till formerna.
Min förhoppning med uppgiften var att den till någon del kan synliggöra geometriska former i vår vardag ytterligare för barnen. Jag ville också att den, genom att barnen skulle skriva de geometriska begreppen bredvid bilderna, skulle få barnen att bekanta sig med ett geometriskt och matematiskt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar