onsdag 14 december 2011

IKT uppgift av Maneka

Hej!
Här är ett skärmklipp från den Geogebra uppgift jag genomförde med några elever från min VFU. Vi hade tidigare genomfört ett arbete kring area där de fick räkna ut en figurs area genom att rita av något i klassrummet på cm rutat papper och räkna ihop alla rutor.
 En grupp hade ritat av en blomkruka och fått ihop arean till 140 cm2. Tanken var att de sedan skulle göra egna figurer med samma area och jämföra de olika figurernas omkrets med varandra. Alla grupper hann göra klart detta utom en. Jag tog med mig den gruppen och några fler elever, 4 st allt som allt, och lät dem göra klart uppgiften i Geogebra. Det här var resultatet (ovan).

Jag hade förberett en cirkel och en polygon innan och lagt till mätning av area och omkrets på båda. De fick sedan turas om att sitta framför datorn och arbeta (medan de andra eleverna engagerade sig för fullt också!). De tyckte att det var väldigt roligt att experimentera med figurerna. Först gjorde de dem jättestora och blev fascinerade över hur stor arean blev, sedan gjorde de den så liten de kunde och såg vad som hände då. De kunde tydligt se hur arean och omkretsen var helt olika saker, vilka flera elever tidigare hade haft svårt att förstå.

De hittade en area där omkretsen var 140 cm och tittade speciellt noga på detta, de gjorde figuren större och mindre om och om igen och blev fascinerade över hur omkretsen ändrades och att den inte var densamma som arean. De fick också prova att göra en helt ny figur med samma area, vilket blev en rektangel.
Jag tror att den här övningen gjorde begreppen area och omkrets ännu mer tydliga för eleverna och de flesta verkade ha väldigt roligt under tiden...
God Jul!
Hälsningar Maneka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar